Nøgleord: fondsservice, fondsadminstration, back office, middle office, SimCorp Dimension, outsourcing
Fondsadministration hos Forca
Industriens Pension har outsourcet administrationen af deres fondsaktiver til Forca.
Stordriftsfordele for Forcas fondskunder
Fondsservice i Forca vokser, og vi løser hele tiden flere og nye opgaver for vores fem kunder. Implementeringen og administrationen af Industriens Pension, der er den nyeste fondskunde hos Forca, finder sted på samme platforme og systemer, som bruges af Forcas fire andre kunder. Forca administrerer de back office-opgaver, som kommer i kølvandet på de investeringer, som vores kunder foretager. Det vil fx sige håndtering af transaktioner, afstemninger, værdiansættelser, afkastrapporteringer og indberetninger til tilsynsmyndighederne.
Forca anvender Investment Managementsystemet SimCorp Dimension på fondsområdet. Investeringssystemer er ofte kostbare, og det giver derfor god mening at være flere pensionsselskaber om at dele omkostningerne til både vedligeholdelse, opgradering og implementering af nye lovkrav i systemet.
”Ved at outsource til Forca fremtidssikrer vi vores back office-funktion via effektive platforme og systemer. Det giver os mulighed for at bruge al vores energi på fortsat at udvikle pensionsordningen og sikre stærke afkast. Forca håndterer alle de administrative opgaver, der følger efter en investering, og med aftalen kan vi dele erfaringer og ikke mindst omkostninger med andre store pensionsselskaber. Det kommer i sidste ende også vores medlemmer til gavn”
Skræddersyet løsning til Industriens Pension
Industriens Pension havde brug for en stærk samarbejdspartner og valgte at outsource alle aktiviteter, der følger med en investering til Forca. Dermed blev de også en del af Forcas stærke kompetencefællesskab på fondsområdet.
Fondsadministrationen af Industriens Pension sker på samme systemer og platforme, som Forcas andre kunder allerede bruger, men selskabet har fået en skræddersyet stordriftsløsning, der er tilpasset netop deres investeringsstruktur, porteføljer og konkrete rapporteringsbehov.
Samtidig fik fondsservice i Forca tilføjet 40 procent oveni den eksisterende investeringsportefølje. Implementeringen og tilgangen af nye opgaver fra alle vores fondskunder betyder, at Forca har mobiliseret og tilføjet flere nye kompetencer til fondsservice.
Udviklingen og opgraderingen af fondsservice i Forca er sket i tæt samarbejde med vores kunder, idet den tætte koordinering med kunderne fastholdes gennem agile metoder omkring bl.a. kundeforståelse, procesoptimering og effektiviseringstiltag.
Mobilisering af nye fondskompetencer
En af de nye opgaver i fondsservice er udpakninger af kapitalforeninger. Opgaven består i at bistå vores kunder i at lukke deres kapitalforening ned og flytte alle de direkte investeringer over til deres egen bog, som Forca administrerer på vegne af kunden.
For Forcas kunder er der en økonomisk gevinst ved at lade os håndtere opgaven. Yderligere oplever vores kunder det som en fordel at få opgaven centraliseret og ikke have en ekstern investeringsforening til at håndtere det.
Vi laver nu også daglige NAV-beregninger i Investment Managementsystemet SimCorp Dimension for Industriens Pension. NAV er en forkortelse af det engelske udtryk ”Net Asset Value” og er et af de nøgletal, man benytter sig af, når man skal vurdere en investering. Med Industriens Pension er det blevet aktuelt at lave disse daglige beregninger og nu er det en kompetence mere, vi kan føre til Forcas fondsservice.
I 2022 administrerer Forca mere end 770 mia. kr. aktiver på vegne af vores fem kunder.
Yderligere er løsningen skalérbar, og nuværende såvel som nye kunder kan vælge en samlet løsning eller enkelte moduler fx cash flows og dermed også graden af involvering og kontrol. Uanset løsning får man som kunde i Forca en gevinst og en omkostningsreduktion i og med, at man ikke skal implementere og drive hele løsningen selv.