Samfundsansvar
I Forca vurderer vi løbende, hvordan vi bedst lever op til vores samfundsansvar. Det handler blandt andet om, hvordan Forca positivt kan påvirke miljø, medarbejdertrivsel, menneskerettigheder og samfund.
Forca leverer pensionsservices i form af pensionsrådgivning til medlemmer, grundlæggende drift af vores ejeres og kunders infrastruktur samt udvikling og implementering af fremtidssikrede løsninger til vores kunder og deres medlemmer.
Vores ambition har også i 2024 været at levere den mest attraktive pensionsserviceplatform til vores ejere, kunder og deres medlemmer.
Pensionsmedlemmerne i Lærernes Pension, Pædagogernes Pension og PKA er blandt andet lærere, pædagoger og sygeplejersker, der varetager grundlæggende funktioner i samfundet, som vi alle nyder godt af. Forca bidrager gennem sine services til at skabe øget tryghed i arbejdslivet og en god seniortilværelse for disse pensionsmedlemmer, som har valgt at dedikere deres arbejdsliv til at tage sig af andre.
Forca er et fællesskab, der er etableret af ejerne for at skabe stordriftsfordele, som kommer pensionsmedlemmerne til gavn. Desuden er vi i Forca til stadighed optaget af, hvordan vi som arbejdsplads kan bidrage til fællesskabet og samfundet på en ansvarlig og positiv måde.
Du kan læse nærmere om Forcas hovedaktiviteter i 2024 i ledelsesberetningen i vores årsrapport.
Menneskerettigheder
Forca respekterer og støtter menneskerettighederne som udtrykt i International Bill of Human Rights. Dette sker blandt andet gennem sikring af gode arbejdsvilkår for vores medarbejdere. Desuden arbejder Forca med at forhindre krænkelse af menneskerettigheder f.eks. gennem krav til vores leverandører samt beskyttelse af persondata.
Persondatabehandling
I Forca behandler vi en stor mængde persondata på både medlemmer og medarbejdere, så Forca har stort fokus på databeskyttelse. Bestyrelsen i Forca har vedtaget en politik for behandling af personoplysninger, som danner rammen for al behandling af persondata i Forca. Politikken har til formål at sikre, at der udvikles og fastholdes en effektiv beskyttelse og behandling af persondata herunder at minimere de risici, der er forbundet med behandlingen.
Forcas persondatapolitik er forankret i forretningsgange og arbejdsbeskrivelser, der fastlægger retningslinjer for den konkrete behandling af personoplysninger.
I 2024 har Forca arbejdet med:
- Særlig indsats i forhold til at sikre endnu bedre systemunderstøttelse til områder som sletning og rettighedsstyring
- Løbende opmærksomhed på persondata og persondatabeskyttelse i organisationen
Som dokumentation for, at vi lever op til persondataforordningen, har vi i en årrække fået udarbejdet en ISAE 3000 revisionserklæring, og dette gælder også for år 2024. Gennem erklæringen kan vi dokumentere, at vi lever op til kravene om databeskyttelse og IT-sikkerhed, og at vi er en ansvarlig samarbejdspartner.
I tillæg til arbejdet med at sikre efterlevelse af persondataforordningen tager Forca løbende stilling til det dataetiske niveau og sikrer, at organisationen arbejder med data inden for de etiske rammer, vi har fastsat i Forcas politik for dataetik. Forcas dataetiske principper tager afsæt i branchens fortolkning og vurdering af niveauet for dataetik.
Sociale forhold og medarbejderforhold
Løn og arbejdsvilkår i Forca ligger på samme niveau som andre virksomheder i den danske finansielle sektor, og vi tilbyder vores medarbejdere en attraktiv arbejdsplads med gode rammer. I Forca har vi herudover et særligt fokus på medarbejderudvikling, trivsel og balance i arbejdslivet.
Medarbejderudvikling
Forcas politikker og processer relateret til medarbejderne har til formål at understøtte, at Forca når sine strategiske mål, samtidig med at medarbejderne oplever både arbejdsglæde samt personlig og faglig udvikling via dialog og samarbejde. I Forca er leder og medarbejder forpligtet til at drøfte kompetenceudvikling, medarbejderudvikling og jobmobilitet gennem hele ansættelsesforløbet, og vores medarbejderudviklingssamtaler, i Forca kaldet MUST (Mål, Udvikling, Samarbejde & Trivsel), understøtter denne dialog og dokumentationen af den.
Medarbejderudvikling kan handle om såvel konkrete, faglige kompetencer som personlige kompetencer. Denne udvikling kan ske gennem ekstern eller intern uddannelse, specifikke kompetenceudviklingsprogrammer, generelle kurser, jobrotation, coaching, sidemandsoplæring, on-the-job-training osv. Forca betaler for og yder frihed til uddannelse, der opfylder ovenstående efter aftale mellem leder og medarbejder.
Af særlige kompetenceudviklingstiltag i Forca i 2024 kan følgende fremhæves:
- Forca har i 2024 videreført forankringen og udviklingen af den agile metode i forretningen. Vi har gennemført certificeringer af en lang række ledende roller i den agile organisation i blandt andet Leading SAFe, som er med til at styrke kompetencerne til at sikre prioriteringsmekanismer i vores skalerede agile setup. En række medarbejdere er desuden blevet certificeret i SAFe RTE og SAFe DevOps. Derudover har vi styrket vores testnetværk væsentligt gennem kurser, netværksmøder og en ITSQB-certificering.
- Forca har gennemført og fornyet IDD-certificering (Insurance Distribution Directive) af 35 pensionsrådgivere. IDD-certificeringen er en obligatorisk certificering af rådgivere indenfor forsikring. Forca certificerer løbende nye pensionsrådgivere, samt sikrer at certificeringen fornyes hvert tredje år, så alle vores pensionsrådgivere leverer den bedst mulige rådgivning til pensionsmedlemmerne.
- Forca har i 2024 gennemført et projekt, der har defineret tre overordnede ledelsesprincipper, som danner grundlag for den adfærd, der forventes af alle ledere i Forca. Vores tre ledelsesprincipper er:
- Vi skaber mening og klarhed
- Vi tager ansvar for fællesskabet
- Vi bringer Forca fremad
Principperne er fastlagt i tæt samarbejde med ledelsesgruppen, og de sætter retningen for den gode ledelse af både forretning og medarbejdere i Forca. De tre ledelsesprincipper er i 2024 blevet implementeret og forankret i hele organisationen gennem kompetenceudvikling hos lederne og kommunikation til medarbejderne.
Trivsel
Forca vurderer, at der ikke er væsentlige risici i det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Relativt vurderes den største risiko at være stress og manglende balance i arbejdslivet.
Forca har i 2024 gennemført en omfattende forandring af arbejdslokalerne i Forcas domicil. Den såkaldte domicilstrategi har haft til formål at optimere udnyttelsen af pladsen i huset bedst muligt samt at skabe et mere moderne og samarbejdsorienteret fysisk arbejdsmiljø.
Ud over etablering af en række storrumskontorer, hvor teams og afdelinger sidder sammen med dem, de arbejder mest sammen med, så er der etableret dobbelt så mange mødelokaler, som der var før domicilstrategien. Det giver en langt større fleksibilitet for medarbejderne både i forhold til at kunne sidde sammen, og dermed styrke samarbejde og videndeling på tværs, og i forhold til øgede muligheder for at bruge større og mindre mødelokaler til møder, projektsamarbejde og dialoger.
Domicilstrategien blev indledt i januar 2024, og ved udgangen af året er projektet afsluttet med i alt 700 flyttede arbejdsstationer. Tallet skyldes omrokeringer undervejs grundet ombygning på de forskellige etager. Under hele forløbet er organisationen blevet grundigt informeret om fremskridt og tidsplaner, og der har været særligt fokus på den forandring, som medarbejderne har oplevet i forbindelse med nye arbejdsstationer. Ledere og medarbejdere har arbejdet med adfærd og leveregler i storrumskontorer gennem dialog, øvelser og feedback-skema for at støtte trivslen under forandringen, og AMU har fulgt projektet tæt, ikke mindst i forbindelse med indvielser og indflytninger i storrumskontorerne. Der følges op med dialog og tilpasninger i løbet af Q1 2025.
Forca har også i 2024 gennemført to engagementsmålinger i henholdsvis april og oktober måned.
De to engagementsmålinger giver et generelt billede af engagementet i Forca og har desuden givet et omfattende kvalitativt input i form af over 700 skriftlige kommentarer til hver måling. Der var bl.a. specifikke input til forbedringer og kommentarer om, hvad der er det bedste ved at være ansat i Forca. Det overordnede resultat af begge engagementsmålinger lå på 3,2 ud 4 og er bedre end målingerne i 2023.
I den seneste engagementsmåling i oktober 2024 har Forca ændret spørgerammen for målingen for at sætte yderligere fokus på anerkendelse, samarbejde og psykologisk tryghed. I den nye sektion var resultatet et gennemsnit på 3,2, og de mange konstruktive kommentarer i målingerne giver os et solidt fundament for at fortsætte og fokusere arbejdet med at skabe de bedste rammer for trivsel.
I målingen i efteråret blev der desuden spurgt ind til Forcas ledelsesprincipper, så spørgsmålene bliver sat i perspektiv af ledelsesretningen og matcher medarbejdernes oplevelse i deres hverdag. Målingen bekræfter initiativet med en solid baseline på 3,3 ud af 4 i medarbejdersvarene på disse spørgsmål, som handlede om, hvorvidt medarbejderne oplevede den forventede lederadfærd, som ledelsesprincipperne beskriver hos deres nærmeste leder. Ledelsesudvikling er en strategisk prioritet for Forca, og vi har fortsat stort fokus på sammenhængen mellem god trivsel og god ledelse. Spørgsmålene i engagementsmålingerne er dermed et middel til at sikre, at denne indsats er målrettet organisationens faktiske behov og perception.
Vi har derudover fortsat fokus på den løbende dialog om tilrettelæggelse af arbejdet og fleksibiliteten, som vi fra de kvalitative kommentarer ved, at mange medarbejdere sætter stor pris på. Det er et væsentligt element i at være en attraktiv arbejdsplads, at medarbejderne oplever autonomi samtidig med, at de kan se, hvordan de bidrager til Forcas overordnede strategiske leverancer.
Generelt vurderes det, at såvel trivsel som engagement er højt i Forca, hvilket afspejles i engagementsmålingen – både i selve svarprocenten og i svarene. I de to målinger, der er kørt i 2024, var svarprocenten på henholdsvis 96 % og 95 %, hvilket er meget højt. Det viser, at medarbejderne ønsker at bidrage til, at vi fortsat kan udvikle Forca som attraktiv arbejdsplads gennem deres besvarelser og kommentarer. På spørgsmålet ’Hvor tilfreds er du alt taget i betragtning med dit arbejde i Forca’ svarer 86 % ’I høj grad tilfreds’ eller ’I meget høj grad tilfreds’. Desuden svarer 77 %, at de vil anbefale Forca som arbejdsplads i høj grad eller i meget høj grad.
Sygefravær er et fokusområde i arbejdsmiljøindsatsen. Det samlede sygefravær i 2024 ligger på gennemsnitligt 6,7 dage og er faldet siden 2023. Det er dog fortsat over Forcas mål for sygefravær, og vi arbejder derfor løbende med at nedbringe sygefraværet yderligere. Der har blandt andet i 2024 været fokus på at udvikle ledernes kompetencer i forhold til at forebygge og håndtere sygefravær, især langtidssygefravær.
Oplever vi, at en medarbejder bliver ramt af stress af arbejdsmæssige eller private årsager, har både leder og HR en dialog med den pågældende medarbejder for at afdække, hvordan Forca bedst kan hjælpe. Løsningerne er individuelle og kan for eksempel være at ændre i opgavesammensætningen, reducere arbejdstiden, coaching eller psykologhjælp. Forca har også via sundhedsforsikringen, som omfatter alle medarbejdere, tilbud om forebyggelse og behandling af stress, som medarbejderen kan bruge efter behov.
Balance i arbejdslivet
Forca ønsker at forblive en attraktiv arbejdsplads for vores medarbejdere, og her er balance i arbejdslivet en grundlæggende forudsætning. Den gode balance påvirkes af det fysiske såvel som det psykiske arbejdsliv og handler både om konkret arbejdsbelastning og om, hvilke rammer og behov den enkelte medarbejder har i sit privatliv. Derfor er dialogen om disse emner en central del af samspillet mellem leder og medarbejder i Forca, ikke mindst i MUST-dialogerne.
Det er væsentligt for Forca, at medarbejderen oplever en hverdag, hvor der er god balance mellem arbejde og fritid. Derfor har lederne en løbende dialog med den enkelte medarbejder om, hvordan arbejdet og arbejdsdagen bedst kan tilrettelægges. Med udgangspunkt i Forcas fleksible arbejdstid drøfter leder og medarbejder for eksempel mulighederne for lejlighedsvist hjemmearbejde, deltidsarbejde i en periode eller andet.
Med fleksibel arbejdstid er det særligt vigtigt, at leder og medarbejder løbende afstemmer arbejdsmængden, og det har vi også i 2024 haft fokus på. Det er desuden vigtigt for os fortsat at sikre rammerne for fleksibel tilrettelæggelse af hverdagen. Dette er også et væsentligt element i den domicilstrategi, som er blevet eksekveret i 2024. Det gælder blandt andet tilføjelsen af dobbelt så mange mødelokaler med forskellig beliggenhed, størrelse og udstyr til forskellige behov samt ikke mindst åbne kontorer med øget mulighed for dialog og samarbejde både lokalt og på tværs af organisationen.
Diversitet
Forca ønsker at fremme diversitet og inklusion og er imod enhver form for forskelsbehandling på baggrund af race, hudfarve, køn, religion, politisk overbevisning, nationalt tilhørsforhold eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.
Specifikt vedrørende diversitet og køn har Forca siden selskabets etablering haft en målsætning om en ligelig fordeling af mænd og kvinder i Forcas ledelse, og denne målsætning forsøger vi at opfylde gennem rekruttering, uddannelse og lederudvikling. I 2024 var der 48,7 % mænd og 51,3 % kvinder blandt ledere med personaleansvar i Forca. Se i øvrigt vores ESG-nøgletal herunder.
ESG-nøgletal
Forca har i 2024 i tillæg til den lovpligtige rapportering på vores samfundsansvar valgt at rapportere på en række ESG-nøgletal for at fortælle yderligere om vores påvirkninger på miljø, klima og sociale og ledelsesmæssige forhold.
ESG hoved- og nøgletal er udarbejdet i overensstemmelse med vejledningen udarbejdet af FSR – danske revisorer, Nasdaq og Finansforeningen. En nærmere beskrivelse af metoderne til opgørelse af nøgletallene kan findes på FSR – danske revisorers hjemmeside.
Miljø og klima
Forca er som servicepartner en virksomhed uden egentlig vareproduktion, og derfor er der ingen væsentlig miljøbelastning og lav risiko for negativ påvirkning af klimaet. Vi har endnu ikke en politik på området, men vi tilstræber at nedbringe energiforbruget i vores bygning mest muligt og bidrage til den grønne omstilling ved at indkøbe og gøre brug af grøn strøm, da vores væsentligste energibelastning er vores strømforbrug.
Forca havde et lavere energiforbrug fra 2023 til 2024, trods væksten i antallet af medarbejdere, som er Forcas største kilde til energiforbrug. Vandforbruget steg i 2024 med 3,5 % hvilket afspejler væksten i medarbejdere.
Fra 2023 til 2024 faldt Forcas markedsbaserede CO2e Scope 2 væsentligt, hvilket skyldes flere faktorer, blandt andet at alt vores indkøbte strøm var grøn i 2024.
Forcas eksterne datacenter GlobalConnect har Energy Efficiency Certificate med A+ rating i energieffektivitet. GlobalConnect er også medlem af FN’s Global Compact Initiativ og derfor forpligtet at arbejde ud fra ti principper om blandt andet klima, socialt ansvar og antikorruption.
Forca har eget solcelleanlæg på taget, som bidrager til energiforbruget i Forca. Det har produceret energi svarende til 11 % af det samlede forbrug i eget domicil. Dette på trods af at anlægget grundet en defekt har været delvist ude af drift i 2024. Defekten blev udbedret i december 2024.
I 2024 er alle lysarmaturer i Forca blevet udskiftet, og det har givet en positiv effekt på energiforbruget.
Se ESG-skemaet for data for blandt andet energiforbrug, vandforbrug og andel af vedvarende energi.
I 2024 har Forca bidraget til den grønne omstilling på disse punkter:
- Bæredygtighed
Forcas 790 m2 store solcelleanlæg har siden etableringen i februar 2021 realiseret en CO2-reduktion på 65 tons, hvoraf de 10 tons er realiseret i 2024. Det har givet en omkostningsreduktion på ca. 0,135 mio. kr. i 2024.
Vi har desuden fornyet vores årlige RECS-certifikat (Renewable Energy Certificate System) for at øge vores indkøb af grøn strøm. Certifikatet er et tillæg til Forcas el-aftale, som betyder, at vi indkøber grøn strøm fra vindmøller svarende til den mængde strøm, vi bruger. Forca bidrager derved til, at der bliver etableret flere vedvarende energikilder. - Kantinedrift
Forca har sammen med vores samarbejdspartner på kantinedrift, SERWIZ, haft et særligt fokus på at reducere CO2-udledning på de fødevarer, der indkøbes og serveres i vores kantine.
Der er særligt fokus på råvarer i sæson, mindre forbrug af især kød med stor klimapåvirkning samt indkøb af fødevarer med moderat klimapåvirkning. Derudover har vi fokus på økologi i vores kantine. Den samlede økologiprocent var i 2024 på 56,15 %.
Antikorruption og bestikkelse, herunder etiske retningslinjer
Vi arbejder løbende med at sikre Forca og Forcas kunder mod korruption og bestikkelse ved at iværksætte konkrete foranstaltninger og kontroller. Dette bidrager til at minimere, at vi udsættes for finansiel svindel.
Forca har et ”Kodeks for god adfærd”, der beskriver, hvordan vi ønsker at drive virksomheden, og hvordan vores medarbejdere og ledere skal agere for at sikre en adfærd, moral og etik, der beskytter den enkelte og Forca mod korruption og bestikkelse. Forcas ”Kodeks for god adfærd” er den fælles ramme for, hvordan vi gennem vores adfærd udviser god etisk forretningsskik. Kodekset understøtter forebyggelse af uetiske eller uredelige handlinger. Den suppleres af Forcas politikker, retningslinjer og forretningsgange samt Forcas medarbejderhåndbog, der mere detaljeret beskriver Forcas interne regler og krav. Alle medarbejdere i Forca er forpligtet til at kende og efterleve ”Kodeks for god adfærd” samt øvrige relevante retningslinjer.
Der er ikke i 2024 konstateret eksempler på adfærd, der er i modstrid med Forcas ”Kodeks for god adfærd”. Forca vil også i 2025 fortsætte med at have fokus, initiativer og kontroller, der medvirker til at sikre, at Forca og Forcas medarbejdere agerer i overensstemmelse med vores etiske retningslinjer og kodeks og gældende lovgivning.
IT-sikkerhed
I forlængelse af et fortsat højt trusselsniveau fra cyberkriminalitet arbejder Forca fortsat og løbende med vurdering af risici og trusler og med implementering af nye sikkerhedsværn, men også med løbende at forbedre og opdatere allerede implementerede værn og sikkerhedsforanstaltninger.
I 2024 har Forca på området IT-sikkerhed haft særligt fokus på følgende:
- Forca har implementeret DORA (Digital Operational Resilience Act ) i Forca og understøttet implementering af DORA-forordningen og dens regulatoriske krav hos Forcas kunder.
Med implementeringen af DORA har Forca øget den digitale, operationelle modstandsdygtighed ved at formalisere, styrke og dokumentere proces- og forordningsefterlevelse gennem etablering af styringsdokumenter (politikker, forretningsgange m.v.) samt ved yderligere formalisering og dokumentation af gennemførte risikovurderinger af leverandører og tredjeparter og anvendte systemer/løsninger. - Forca har gennemført uddannelse af alle egne medarbejdere og kunders medarbejdere gennem e-learning og relevante aktiviteter. Blandt andet har Forca gennemført en række kampagner blandt både kundernes og egne medarbejdere for at træne adfærd og øge kendskabet til phishing og smishing.
- Forca har sammen med de tre ejerkunder gennemført en omfattende beredskabsøvelse med det formål at træne beredskabsplaner, færdigheder og kompetencer til brug i en potentiel krisesituation, hvor beredskabet skal aktiveres.
Temaet for øvelsen var ransomware, og hovedområderne for træningen var: Aktivering af beredskab, forretningsnødplaner, genetablering af kritiske systemer, kommunikation og koordination under en krise, rapportering til myndigheder samt beslutningstagen i en krisesituation. - Forca har deltaget i eksternt review (Cyberstocktake via FSOR – Finansielt Sektorforum for Operationel Robusthed) med deltagelse af virksomheder i den finansielle sektor. Formålet er at give et øjebliksbillede af cyberrobustheden (inkl. DORA-compliance) i sektoren. Reviewet giver mulighed for at benchmarke egne indsatser med sammenlignelige virksomheders robusthed og indsatser.
Forebyggelse af hvidvask og terrorfinansiering
Forcas kunder er direkte omfattet af ’Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme’ (hvidvaskloven), og Forca har som outsourcingpartner for kunderne de nødvendige foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme.
Forcas bestyrelse har fastlagt en hvidvaskpolitik, som skal forebygge hvidvask og finansiering af terrorisme. Vores værn for at forhindre hvidvask og finansiering af terror skal være stærke og effektive. Forcas risikovurdering af forretningsmodellen omfatter de iboende risikofaktorer, der er forbundet med kunder/medlemmer, produkter, transaktioner samt geografi. Risikovurderingen indgår som et væsentligt element i den løbende ajourføring af Forcas hvidvaskpolitik og relaterede processer samt kontroller.
Forcas og kundernes primære risiko for at blive misbrugt til hvidvask findes i den sløringsfase, der opstår ved, at midlerne kanaliseres gennem et pensionsselskab i en periode for senere at komme tilbage til medlemmet. På den måde risikerer pensionsordningerne at blive anvendt som opbevaringssted for illegitime midler. Risikoen består i, at midlerne efter et tidsrum bliver trukket ud af pensionsordningen og derfor vil fremstå som lovlige. For at værne mod dette har Forca blandt andet udarbejdet forretningsgange, arbejdsbeskrivelser, e-learning samt intern kontrol, som samlet set medvirker til at reducere risikoen.