Livshændelsesprogram sætter medlemmet i centrum
I tæt samarbejde med PKA har Forca udviklet et Livshændelsesprogram, som i 2024 er blevet udbredt til endnu flere kanaler, medlemmer og processer.
PKA har længe haft en vision om at vende den traditionelle pensionsrådgivning til en helt ny tilgang baseret på livshændelser.
I 2021 udviklede Forca derfor sammen med PKA et ambitiøst og langsigtet Livshændelsesprogram, der tager udgangspunkt i medlemmets eget liv og i de milepæle og livsændringer, som hvert medlem gennemgår.
Programmet er i dag omsat til et væsentligt serviceløft for de 360.000 medlemmer inden for social- og sundhedsområdet, som Forca leverer medlemsservice til på vegne af PKA.
Pensionsrådgivning på medlemmets banehalvdel
Pension kan for mange virke kompliceret, og ofte opleves rådgivning meget afsendertungt med generelle prognoser, statistikker og pensionsterminologi.
Livshændelsesprogrammet adresserer i stedet et kompliceret emne fra modtagerperspektivet: Med et håndgribeligt fokus på den enkeltes livshændelser tager PKA afsæt i data og viden om medlemmet og kan række ud, når det er relevant.
”Når vores medlemmer i deres arbejde behandler en patient, er det særligt vigtigt for dem kun at formidle de oplysninger, der er relevante og forståelige for patienten. De ved, at fagterminologi og tekniske mellemregninger virker distancerende og kan skabe utryghed. Den samme enkle omsorg og professionalisme vil vi give tilbage vores medlemmer, når de taler med os om deres pension, så de kan føle sig trygge i dialogen,” siger Anders Schmidt Hansen, underdirektør for Medlemsrådgivning & Forretningsudvikling hos PKA.
Livshændelsesprogrammet gør det muligt at kommunikere enkelt og nærværende om pension, så medlemmerne forstår relevansen og kan genkende sig selv i rådgivningen.
Nyt fokus sikrer den gode dialog
Forca har allerede mange års erfaring i den medlemsvendte måde at tænke på. Med Livshændelsesprogrammet har vi i samarbejde med PKA stillet skarpt på vores arbejde med medlemsbehov og værditilbud, og i 2024 satte vi turbo på det nye mindset gennem både forretningsudvikling og konkrete handlinger.
Som led i Livshændelsesprogrammet bliver alle medlemmer nu inviteret proaktivt til servicetjek. I servicetjekket deler medlemmet oplysninger om større ændringer i forhold til blandt andet job, familieforhold og helbred.
Samtidig blev Forcas online rådgivning lanceret i en helt ny udgave i juni 2024. Den tager nu udgangspunkt i medlemmets livssituation og de opdaterede oplysninger fra servicetjekket. Pensionsrådgiveren kan dermed tage en tættere og mere relevant dialog med medlemmet, som fokuserer specifikt på behovet for tilpasninger baseret på ændringer i livet.
Væk er altså den generiske præsentation af pensionstal og grafer til fordel for en lettilgængelig og personlig dialog med afsæt i medlemmets aktuelle behov og livssituation. Materialet, som medlemmet ser, følger fortsat rådgivningssamtalens fire faser, men er nu struktureret efter hændelserne Familie, Arbejde, Fremtid & Drømme, Seniorliv.
Dermed taler vi om pension og forsikring ud fra det, der fylder i medlemmets privatsfære, og vi undgår at skabe mentale barrierer.
Fra forretningsudvikling til bred forankring
Forca er fokuseret på tre akser til at drive visionen på Livshændelsesprogrammet. Særligt i første del af programmet var der fokus på at udkomme med nye tilbud og services. Dernæst har man arbejdet på at udbrede konceptet til endnu flere medlemmer gennem flere kanaler og i alle aspekter af driften.
Endelig har Forca og PKA løbende det lange lys rettet mod at udforske de muligheder, som arbejdet med livshændelser giver i kommende år.
”Vi har arbejdet med livshændelser længe, men i 2024 har vi sammen med Forca taget et gevaldigt og konkret skridt og implementeret programmet som en naturlig del af vores drift og et fast grundlag for vores pensionsrådgivning. Programmet favner nu alle vores medlemmer, og alle pensionsrådgiverne har taget denne nye tilgang ind i deres arbejde. Det kan vi kun være stolte af,” siger Anders Schmidt Hansen.
Både medlemstilfredshed og medarbejderengagement viser allerede gode resultater for Livshændelsesprogrammet, og der er en klar plan for, hvordan PKA og Forca sammen kan skrue endnu mere op for visionen med videre investeringer i samarbejdet.
Det flytter medlemmernes tilfredshed med PKA og deres oplevelse af pensionsrådgivningen, og det løfter Forcas værditilbud for fremtiden.